Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025

Η Τελική Κρίση

Η Τελική Κρίση (Ιταλικά: Il Giudizio Universale) είναι μια τοιχογραφία του Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης Μιχαήλ Αγγέλου, που καλύπτει ολόκληρο τον τοίχο του ιερού της Καπέλα Σιξτίνα, στην Πόλη του Βατικανού. Απεικονίζει τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού και την τελική και αιώνια κρίση του Θεού για όλη την ανθρωπότητα. Οι νεκροί ανασταίνονται και κατέρχονται προς τα πεπρωμένα τους, όπως αυτά κρίνονται από τον Χριστό, ο οποίος περιβάλλεται από εξέχοντες αγίους. Συνολικά υπάρχουν πάνω από 300 μορφές, με σχεδόν όλους τους άνδρες και τους αγγέλους να παρουσιάζονται αρχικά γυμνοί· πολλοί από αυτούς καλύφθηκαν αργότερα εν μέρει με ζωγραφισμένα υφάσματα (πέπλα), από τα οποία κάποια παραμένουν ακόμη ορατά μετά τον πρόσφατο καθαρισμό και την αποκατάσταση.το κάτω μέρος της τοιχογραφίας, ο Μιχαήλ Άγγελος ακολούθησε την παράδοση, δείχνοντας τους σωζόμενους να ανεβαίνουν αριστερά και τους καταδικασμένους να κατεβαίνουν δεξιά. Στο πάνω μέρος, οι κάτοικοι του Ουρανού ενώνονται με τους νεοσώζοντες. Η τοιχογραφία είναι πιο μονοχρωματική σε σχέση με τις τοιχογραφίες της οροφής και κυριαρχείται από τόνους σάρκας και ουρανού. Ωστόσο, ο καθαρισμός και η αποκατάσταση της τοιχογραφίας αποκάλυψαν μεγαλύτερη χρωματική ποικιλία από ό,τι φαινόταν προηγουμένως. Πορτοκαλί, πράσινο, κίτρινο και μπλε διασκορπίζονται σε όλο το έργο, ζωντανεύοντας και ενοποιώντας τη σύνθετη σκηνή.
Η υποδοχή της τοιχογραφίας ήταν ανάμεικτη από την αρχή, με πολλές επαίνους αλλά και κριτική τόσο σε θρησκευτικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Ένα από τα σημεία διαφωνίας ήταν τόσο η ποσότητα της γυμνότητας όσο και το μυώδες στυλ των σωμάτων, ενώ ένα άλλο θέμα ήταν η συνολική σύνθεση του έργου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΠΕΤΑΝ ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΣ-ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ

Ἀπὸ «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ» ἔτος β´ τόμος τέταρτος τεῦχος 45, Χριστούγεννα 1949 ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ  Χριστούγεννα, στὰ 1864, ἔκανε μεγάλη φουρτούνα μὲ...

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου